DIEFFENBACHIA

>> July 20, 2009

DIEFFENBACHIA CAMILLA

Nama: Dumb Cane, Spotted dumb cane, Gold-dieffenbachia
Nama Saintifik: Dieffenbachia Camilla
Keluarga: Araceae
Negara Asal: Tropic America

Penerangan:
Dieffenbachia terdiri daripada 30 jenis dieffenbachia yang terdapat di Costa Rica, Columbia, Brazil, Puerto Rico. Ianya adalah pokok yang senang dijaga dan tahan lama. Tanaman ini sering digunakan di dalam rumah, pejabat dengan daunnya yang besar dan lebar. Ianya beraneka putih dengan batangnya yang cerah. Kebanyakkan dieffenbachia akan tumbuh membesar dari 3-6 kaki (90-180cm) tinggi dan 1-3 kaki (30-100cm) lebar. Pokok ini akan membesar dengan cepat di dalam suasana yang ideal yang terdedah kepada cahaya matahari. Ianya memerlukan cahaya yang cerah dan kelembapan yang kurang.

DIEFFENBACHIA COMPACTA


Nama: Dieffenbachia Compacta/ Dieffenbachia Excellent
Nama Saintifik: Dieffenbachia Compacta
Keluarga: Araceae
Negara Asal: Brazil

Penerangan:
Dieffenbachia Compacta kelihatan lebih padat dari jenisnya yang lain. Ianya mempunyai warna krim pada daunnya dan berbintik warna hijau. Ianya sangat cantik jika diletakkan di dalam pejabat, rumah dimana terdapat ruangan yang nampak sempit. Ianya mempunyai daun yang besar, beraneka, dan batangnya yang putih . Kebanyakkan dieffenbachia membesar dari 3-6 kaki (1-1.8 m) tinggi dan 1-3 kaki (30-100cm) lebar.

0 comments:

About This Blog

Blog ini adalah sekadar maklumat berkenaan tanaman hidrokultur (hydroculture) dan juga tanaman yang berkaitan dengan hidrokultur. Blog ini juga membuka ruang kepada anda yang berminat untuk menceburi bidang penanaman pokok hiasan dengan menggunakan kaedah terbaru tanpa menggunakan tanah. Selamat melayari blog ini.

Peluang Bisnes Hidrokultur

Rebutlah peluang bergelar stokis hidrokultur bersama kami. Peluang pendapatan lumayan buat anda yang menceburi bidang ini kerana bidang hidrokultur di Malaysia masih hijau dan tiada usahawan yang terlibat dalam bidang ini. Justeru itu, menyedari potensi untuk berjaya adalah besar, kami ingin melahirkan usahawan Hidrokultur di Malaysia. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.

  © Free Blogger Templates Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP