DRACAENA

>> July 20, 2009

DRACAENA MARGINATA

Nama: Madagascar Dragon Tree or Red Edged Dracaena
Nama Saintifik: Dracaena Marginata
Keluarga: Ruscaceae
Negara Asal: Madagascar, Afrika

Penerangan:
Dracaena marginata (Madagascar Dragon Tree or Red Edged Dracaena) adalah sejenis tumbuhan berbunga dari keluarga Ruscaceae, yang terdapat di Madagascar. Ianya adalah sejenis pokok renek yang hanya mencapai ketinggian 2-5m. Daunnya yang tirus dan kurus, berwarna hijau boleh mencapai sehingga 30-90cm panjang dan 2-7cm lebar. Ianya selalu dikelirukan dengan spesis lain dari Dracaena, dan tanaman lain. Ianya disenaraikan sebagai salah satu tanaman yang dikaji oleh NASA Clean Air Study dan didapati antara tanaman yang boleh membuang toksin di udara iaitu formaldehyde. Ianya merupakan tanaman pembersih udara yang efektif dan antara tanaman terbaik membuang toksin jenis xylene dan trichloroethylene. Pokok ini sangat cepat mengesan udara yang bertoksin dan tidak dapat hidup dalam keadaan yang panas terik.

0 comments:

About This Blog

Blog ini adalah sekadar maklumat berkenaan tanaman hidrokultur (hydroculture) dan juga tanaman yang berkaitan dengan hidrokultur. Blog ini juga membuka ruang kepada anda yang berminat untuk menceburi bidang penanaman pokok hiasan dengan menggunakan kaedah terbaru tanpa menggunakan tanah. Selamat melayari blog ini.

Peluang Bisnes Hidrokultur

Rebutlah peluang bergelar stokis hidrokultur bersama kami. Peluang pendapatan lumayan buat anda yang menceburi bidang ini kerana bidang hidrokultur di Malaysia masih hijau dan tiada usahawan yang terlibat dalam bidang ini. Justeru itu, menyedari potensi untuk berjaya adalah besar, kami ingin melahirkan usahawan Hidrokultur di Malaysia. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.

  © Free Blogger Templates Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP